Sponsoreret af
Verifi-logo

Mød min bil – et kig på min Arion S2

Der er to måder at bygge en hurtig bil på: Giv den en motor, der er så brutal, så den kan flå en skov op med rødder og drøne ned ad langsiderne som et tysk ICE-tog. Eller gør den let, så den accelererer, bremser og tager svingene hurtigere end en liderlig terrier. En Arion S2 følger den sidste vej.

Man har taget en let og stærk motor fra en motorcykel og proppet den ned i en simpel rørramme. Motoren vræler sig op til 13.000 omdrejninger og har en lyd som en hveps på steroider. De 175 hk er nok til at gå fra 0 til 100 på under 4 sekunder. Topfarten er lige over 200 km/t.

Men! MC-motorer er ikke bygget til at trække biler. Så selv om bilen med mig i den kun vejer 590 kg., er det stadig en mundfuld. Så motoren er skrøbelig, og det er nemt at få den til at stalle (gå ud), når jeg sætter i gang. Derfor er jeg en langsom starter. Jeg vil hellere lave hjulspin end at risikere, at motoren sætter ud.

Gearkassen er sekventiel. Du trækker bagud for at geare op, fremad for at geare ned. Simpelt. Og du slipper for koblingen – i hvert fald opad. En quickshifter hjælper med at hakke gennem gearene, mens speederen bliver i bund. Hvilket er godt, for du vil ikke slippe speederen. Nogensinde.

De 4-stemplede bremsekalibre stopper bilen hurtigere end næsten alt andet, jeg kan møde på banen. Jeg kan justere, hvilke hjul, der blokerer først, hvis jeg bremser for hårdt. Er det baghjulene, kan det give en ukontrollabel snurretur med 100+ km/t, som sidst jeg kørte. Er balancen perfekt, kan det hente 10 meter på en modstander.

Undervognen er fuldt justerbar. Jeg kan indstille, hvor hårde fjedrene er, hvor meget dæmperne, øhm, dæmper, og hvordan bilen krænger og dykker. Med det kan jeg justere, hvor godt bilen fx drejer ind i sving, og om det er forenden eller bagenden, der skal glide mest. Jeg foretrækker selv en lidt løs røv for til gengæld at få en forende, der bider sig fast i asfalten som en rottweiler. Andre vil have det modsat.

Så her er den: En Arion S2. Måske den sjoveste racerbil, man kan købe og køre uden at skulle trække på gaden.

Læs mere her: