Padborg Park
Padborg Park med adresse i sønderjylland lægger asfaltbane til både motorløb og kørekursus. Du kan også selv opleve banen til en trackday og andre events.
Padborg Park er Danmarks yngste asfaltbane
”Hvor hurtigt kører I?”, er et af de spørgsmål, jeg oftest får, når jeg fortæller folk, at jeg kører motorløb. Og mit ærlige svar er, at jeg aner det ikke. Vi har ikke speedometer i bilen, for det fortæller os alligevel ikke noget, vi har brug for at vide.
Men jeg ved én ting: Det er på Padborg Park, at vi rammer topfarten for enden af Danmarks længste langside på næsten 700 meter. I en Arion S2 betyder det, at vi er oppe omkring 180-190 km/t.
Banen blev åbnet i 2003 og er dermed Danmarks yngste racerbane og også den andenstørste. Men i international målestok er den stadig lillebitte med en længde på kun 2.150 meter og med 4 højresving, 5 venstresving og en chikane.
Det gør den dog ikke mindre udfordrende. Især Big Mag-kurven sætter kørernes evner og mod på prøve med dens bløde, hurtige venstresving, der stopper brat i et meget skarpt knæk til venstre. Her er et overblik over alle sving:
Motorløb på Padborg Park
Danmarks yngste og hurtigste racerbane er også Danmarks travleste. I 2023 lægger Padborg Park asfalt til 4 motorløb for klasserne Super GT, Super 2L, Legend, DS3, Formel 4 og Formel 5, !600 Challenge, Supercup, Seven Racing, Arion Racing Championship, Historisk Formel, Youngtimer, MC, TCR, DEC og SSC. Så her er rig lejlighed til at opleve alt fra semiprofessionelle touringløb til græsrodsmotorsport.
Live timing
Du kan følge tiderne live under et løb på Padborg Park på siden Raceresult.dk, her finder du også startgrid, resultater fra tidtagning og heats samt banerekorder.
Den nuværende banerekord er på 57,725 sekunder og blev sat af Mikkel O. Pedersen i 2021 i en Porsche 911 under et løb i Danish Endurance Cup.
For Arion-biler er rekorden 1:04,160. Den blev sat af Christian Sørensen i september 2020 til Night Race-weekenden.
Ejeren af banen, Padborg Park I/S, er promotor på tre af klasserne, nemlig Super GT, Legend Car Cup og DEC – Danish Endurance Championship, så de tre klasser fylder godt op i løbskalenderen og programmet.
Vil du se, hvordan 15 omgange på banen ser ud i en racerbil, så kig med her:
Prøv kræfter med Padborg Park til en trackday
Du kan selv opleve Padborg Park til et kørekursus eller en trackday, hvor du enten kommer med din egen bil eller lejer en af banen.
Alle kan være med på en trackday. Du behøver hverken at have tonsvis af erfaring eller garagen fyldt af dyre sportsvogne. Tværtimod. Det er for alle og lige morsomt og lærerigt uanset om du er nybegynder eller gammel rotte eller kører i en BMW M3 eller Berlingo.
Banen afholder sine egne trackdays, som du kan læse mere om her. Ellers kan du også følge Trackdayklubben, som laver en masse arrangementer i løbet af året.
Det er altid en god idé at forberede sig. Sørg for, at bilen har nogenlunde friske bremseskiver og er toppet op med olie og vand. Du kan også selv forberede dig derhjemme med en simulator. På siden Racingteam39 kan du købe en god udgave af Padborg Park til Assetto Corsa PC.
På YouTube finder du masser af onboardvideoer, som du kan lære meget af. Her ligger også en guide til banen, der er lavet specielt til dig, der skal på trackday. Den ser du her:
Adresse og kalender for Padborg Park
Padborg Park ligger ved siden af Kruså-Padborg Flyveplads. Adressen er:
Padborg Park
Flyvepladsen 10
6330 Padborg
Skal du i kontakt med banen, kan du ringe på telefon 7460 8093 eller skrive til info@padborgpark.dk
Vil du se, hvad der er af løb, kørekurser, trackdays og andre events i løbet af året, kan du finde kalenderne på banens hjemmeside. Desværre er der ikke en enkelt, samlet kalender.
Billetter til løb på Padborg Park
For publikum er Padborg Park både nem at komme til og relativt publikumsvenlig. Her er godt udsyn i mange sving og et cafeteria, hvor man kan slappe af med en sodavand og en ringriderpølse mellem løbene.
Du finder billetter til årets motorløb på banens egen hjemmeside. Du koster fra 250 kr. med en tillægspris på 100 kr., hvis man vil have en plads på tribunen. Det er ikke strengt nødvendigt, men det er alle pengene værd, fordi man sidder rigtig godt til de skarpe nedbremsninger for enden af Danmarks længste langside og til sving 7 og 8, hvor der er gode overhalingsmuligheder.
Vbro Racing og Padborg Park
Jeg har efterhånden kørt en del gange på Padborg Park med svingende held. Men generelt er det nok den danske bane, som jeg er hurtigst på, nu hvor jeg efterhånden er ved at have fået styr på Big Mag-kurven.
Så jeg har masser af små beretninger om succeser og fejltrin på banen. Blandt andet var der den gang i 2020, hvor jeg gravede mig ubehjælpeligt ned i sandet ved Audi-kurven eller åbningsløbet i 2022, hvor jeg kører mig op fra en 14. plads til en 8. plads.
Søg på ’Padborg Park’, så finder du alle indlæg.