Arion S2 er skabt af AB Performance i Storbritannien. Rødderne til dens succes på banen ligger i en filosofi, der er så gammel som racing selv.
Vi er alle blevet amerikanere. Halvdelen af alle danskere er nu overvægtige, og alt omkring os er supersized. I min lokale biograf er en lille cola nu en halv liter, og er man vanvittig nok, kan man uden videre plante sig i biografsædet med en halvanden liters cola – og en ble formoder jeg.
Selv bilerne er vokset til gigantstørrelse. Helt almindelige byboere sidder i kø i gigantiske tårnhøje cross-overs eller SUV’er, og Porschefolket går og drømmer om en Taycan på 2.380 kg. Det er dobbelt så meget som den originale 911’er og cirka det samme som månen.
Selv racing er ramt af fedmeepidemien. I 1961 indførte man en minimumsvægt for F1-biler på 450 kg. Når sæsonen starter 15 marts i Australien, skal bilerne veje mindst 740 kg. Er det så fordi, der er puttet for 300 kilogram mere underholdning i sporten? Nej vel?
Vægt er en racerbils værste fjende. Ethvert unødvendigt kilogram fører til længere bremseafstand, dårligere acceleration, lavere svinghastighed og træg reaktion. Derfor har de allerbedste racingkonstruktører, som legendariske Colin Chapman, bygget deres vinderbiler ud fra devisen, at lettere er hurtigere.
Resultatet var biler, som enten vandt spektakulære sejre eller eksploderede i et flammehav. For dengang – i racings ungdom – betød lethed også skrøbelighed. Når man satte sig i en Lotus F1-bil bygget af Colin Chapman vidste man, at man ikke bare havde feltets hurtigste bil, men sandsynligvis også den farligste.
Andy Bates fra AB Performance har bygget en karriere på at tilføje det sidste, afgørende ord i ligningen: Stærkere. Det har han gjort ved at kombinere moderne racingteknologi med ingeniørmæssig snilde og erfaring fra sine mange år som topkører i motorcykelrace.
Motorcykelrødderne er ikke langt væk i en Arion S2. Hjertet, der banker foran, er en 1000 kubik Honda Fireblade motor, der leverer 175 hk. MC-motoren er pakket ind i et letvægtschassis og beklædt med en aerodynamisk glasfiberkarrosse udviklet i vindtunnel af en tidligere F1-designer.
Ved første øjekast er det tydeligt, at hele pakken er bygget til at veje så lidt som muligt. Med konsekvent brug af letvægtsdele hele vejen rundt, er kampvægten på en Arion S2 sølle 460 kg. Men det er ikke i sig selv det opsigtsvækkende.
For det svære er ikke at bygge en let bil. Nej, det rigtig vanskelige er at bygge en let bil, der ikke bryder sammen lige så snart, at målstregen bliver placeret – eller måske endda før. Derfor har AB Performance analyseret hver eneste sårbare komponent og hver gang valgt den mest ukomplicerede og holdbare løsning. Også når det betød, at de måtte håndbygge den selv.
Brændstoftilførslen er et godt og nørdet eksempel. Konkurrenternes komplicerede designs er bygget op med lavtryks- og højtrykspumper og -filtre, mens AB Performance har valgt den simple vej. En selvregulerende pumpe svejset ind i tanken og en standard brændstofpumpe. Det betyder færre dele, der kan fejle og brug af elementer, der i årevis har demonstreret deres holdbarhed.
Resultatet er en bil, der i sit hjemland de seneste 5 år har sat 39 pole positions i 41 løb, vundet 39 førstepladser, leveret hurtigste omgang 40 gange, sat 37 nye banerekorder og som har gennemført 100 % af deres løb. Fortæl dét til teamchef Franz Tost fra F1-holdet Toro Rosso, og se tårerne vælde op i hans øjne, mens han tænker tilbage på en 2019-sæson, hvor de udgik 12 gange i deres overvægtige monstertruck.
I Danmark kører et levende eksempel på holdbarheden også med i 2020-sæsonen. Det er Arion nr. 201, som var den første, der kom til Danmark. Siden da har den kørt mere end 600 timer med den samme Honda Fireblade CRB1000RR-motor og uden større renoveringer. Måske findes der en anden dedikeret og kompromisløs racerbil et sted derude, der kan prale af samme driftssikkerhed, men så kender jeg den ikke.
Den lave vægt og et moderne chassis med en undervogn, der giver masser af greb, betyder, at bilen kan bokse langt over sin prisklasse. Sidste år kørte Christian Sørensen og Asger Thierry for eksempel deres Arion S2 til en 3. plads under første løb i Danish Endurance Championship på Ring Djursland. Vinderen var en Lamborghini Super Trofeo til lige omkring 2,2 millioner kr. for 1.270 kg italiensk fedt.
Specifikationer
- 460 kg.
- MIG-svejser letvægtschassis
- Fuldt justerbar undervogn
- 175 HK Honda CBR1000RR motor
- 12.500 RPM
- Sekventielt gearskifte
- Quaife spærredifferentiale
- 4-stemplede bremsekalibere
- 0-100 km/t på 4 sekunder
- Topfart omkring 220 km/t.