FDM Jyllandsringen
FDM Jyllandsringen i hjertet af Jylland er et paradoks. Banen er landets mest moderne og sikre, men også den måske mindst benyttede af de 3 store danske baner.
Vores største og mest moderne racerbane
FDM Jyllandsringen er en dansk motorsportsperle med en lang og spændende historie. Banen ligger i Resenbro, ca. 8 km fra Silkeborg og er Danmarks længste og mest moderne bane. Den er også som den eneste en grade 4 sikkerhedsgodkendelse fra FIA..
Alt det bør gøre den til et mekka for danske og udenlandske amatører og professionelle, men desværre har banen også i store dele af sin levetid været martret af støjklager og protester fra nogle af naboerne. Det gør banen til et paradoks. For Danmarks nok bedste racerbane er samtidig den mindst benyttede.
Banens layout og karakteristika
En fuld omgang på Jyllandsringen er på 2.300 meter. Det gør den til Danmarks længste, men i international sammenhæng er den stadig lille. Banen har 20 sving og to konfigurationer.
Bane 1 er den originale bane fra 1966. Den er 1475 meter. Her ligger der også en glatbane og et langt glatbanesving, der bliver brugt til køretekniske kurser. Bane 2 er tilbygningen fra 1990 på små 900 meter. Der bliver kørt løb både på bane 1 og på den kombinerede bane 1+2. Det sidste er langt det mest almindelige.
Med sine 16 sving (eller 20 som Wikipedia mener) byder Jyllandsringen på en god blanding af hurtige og langsomme sving, der udfordrer teknisk. Kritiske punkter at ramme rigtigt er udgangene af sving 2 (Elf-svinget) og sving 20 (Castrol opløbssvinget), der leder til de længste lige strækninger. Sving 15 i toppen af den nye del af banen er også et vigtigt sted at holde energien i bilen inden den hårde opbremsning til 90-graders kurven og starten af sektor 2.
For mig som kører har det sværeste sted på banen altid været sving 10 og 11 (Ford s-svinget), som føles alt, alt for langsomt, når man kører det rigtigt og som straffer den kører hårdt, der har for meget fart på.

Jyllandsringens kalender og program
Der bliver desværre kun kørt en lille håndfuld motorløb på Jyllandsringen. I 2025 er der blot 4 løbsweekender. Her kan man som tilskuer opleve de fleste af de store, danske racerklasser inklusive TCR. Arion og Super Seven Racing kører også på banen. Du kan se det fulde program her.
Live-timing og banerekorder
Når der er løb på Jyllandsringen, kan du følge tiderne live på siden raceresult.dk. Her finder du også startgrid, resultater fra tidtagning og heats samt banerekorder.
Den nuværende banerekord på Jyllandsringen er på 1:04,342 sat af Valdemar Eriksen i 2023 i en Ligier JSP320. Samme år blev banerekorden for Arion-biler også slået. Nemlig af Steffen Hansen i en Arion S2. Han kørte en omgang på 1:12,181.
Vil du se, hvordan en hurtig omgang ser ud i en racerbil, så kig med her:
Kør selv på Jyllandsringen på en trackday
Alle med kørekort og typegodkendt bil med eller uden nummerplader kan selv prøve kræfter med Jyllandsringen på en trackday. Det gælder uanset om man er nybegynder eller øvet og kører i en Porsche eller Peugeot. Du kan læse mere om trackdays på Jyllandsringen her.
Adressen til Jyllandsringen
FDM Jyllandsringen ligger tæt på Resenbro lidt uden for Silkeborg. Adressen er:
FDM Jyllandsringen
Skellerupvej 38
8600 Silkeborg
Skal du i kontakt med banen kan du skrive til jyllandsringen@fdm.dk eller ringe på nummeret 8685 3322.
Billetter til løb på Jyllandsringen
Det er ikke uden grund, at Jyllandsringen er en publikumsfavorit. Her er rigtig gode faciliteter og masser af steder, hvor man som tilskuer kan få et godt overblik og banen og komme tæt på actionen.
Som tilskuer kan man købe billet ved indgangen eller på FDM-shoppen. Billetpriserne svinger mellem 250 og 300 kroner med mulighed for tilkøb af fx tribunebilletter.
Jyllandsringen og fremtiden
Som jeg har skrevet om tidligere er Jyllandsringen ramt af en strid med en indædt gruppe naboer, der helst af alt vil have banen helt lukket pga. støj.
Der er sagt mange og ligegyldige ord om, hvem der kom først: banen eller naboerne. Men hvad der er sket for 50 år siden bør også være ligegyldigt. Der er fremtiden, der betyder noget. Hvad skal banen være for Resenbro, og hvad skal Resenbro være for banen?
I Tyskland og England er baner som Nürburgring og Silverstone økonomiske kraftcentre, der skaber arbejdspladser både direkte og indirekte inden for en lang række erhverv fra de tekniske og industrielle til uddannelse og turismeerhverv.
Sådan kunne det også være i Resenbro. Især nu, hvor planerne om en stor Danmarksring nær den kommende Femern Bælt-forbindelse desværre ser ud til at være endeligt skrinlagt. Nu er det op til Jyllandsringen og naboerne at gribe chancen og få alt det ud af den vækstmagnet, som en racerbane kan være.
Vbro Racing og Jyllandsringen
Fordi der er så få løb på Jyllandsringen, har jeg ikke kørt der særligt meget. Og når jeg har gjort, har det oftest været i regnvejr. Så for mig er banen stadig lidt en ukendt størrelse med masser af muligheder for forbedring især i sektor 1.
Her en video fra mit sidste løb på Jyllandsringen. Det her heat endte desværre i sandkassen:
Min bedste placering har været en 3. plads blandt Arion-bilerne og en 10. plads samlet til en meget regnvåd weekend, som du kan læse mere om her.