God fart på Padborg Park – så røg motoren

Åbningsløbet i Arion Racing Championship 2023 fandt sted den 29-30. april på Padborg Park i Sønderjylland. Jeg havde okay fart i bilen, men til sidst ramte uheldet desværre.

Padborg Park er ikke den største af de danske baner, det er heller ikke den sjoveste eller den teknisk mest udfordrende, men det er den, jeg generelt klarer mig bedst på, selv om jeg stadig kan forbedre mig rigtig mange steder. Big Mag-kurven og udgangene til både den korte og lange langside er alle steder, hvor jeg kan hente endnu mere tid.

Det blev en god weekend i det halvkølige aprilvejr. Jeg forbedrede min bedste tid med 0,6 sekund og lå generelt med hurtigere og mere konsistente tider end nogensinde før. Bilen føltes godt hele weekenden, og jeg var blevet bedre til at slappe af og forsøge at køre flydende, mens jeg holder linjerne og finder grænsen på, hvad dækkene kan klare. Hvis jeg kan blive ved med at forbedre mig med nogle tiendedele hver gang, begynder det at ligne noget pænt i en ikke så fjern fremtid.

Til træningen blev det til andenhurtigste tid i Arion og Seven-feltet og hurtigste Arion-tid – godt hjulpet af, at Steffen Hansen i Arion nr. 209 desværre havde en transponderfejl.

God, tæt kamp i heat 1

Til tidtagningen satte jeg femtehurtigste tid og skulle derfor starte i position 5. Det er en placering i venstre af banen med en god mulighed for at tage inderbanen i første sving.

Desværre kom jeg igen langsomt ud af starthullerne og mistede for mange omdrejninger, da jeg slap koblingen. Foran mig stallede Steffen Hansen helt i starten, så jeg måtte lette et kort øjeblik på gassen, hvilket konkurrenterne bag mig kunne udnytte til at smutte forbi.

Så jeg bed tænderne sammen og begyndte at arbejde mig fremad. Før og efter en safety-car periode på 2 omgange førte det til en tæt og god kamp med de 4 andre Arion’er. Undervejs var det især Kim Sunesen i den blå/hvide Arion nr. 201, jeg måtte bokse med.

Det gav også en berøring undervejs – undskyld Kim! Min fejl. Men det endte med, at jeg slap forbi ham efter at have taget yderbanen i svinget efter langsiden, så jeg lå godt placeret i inderbanen i svinget efter. Det var nok til at sætte angrebet ind og derefter kunne jeg holde placeringen.

Du kan se heat 1 onboard her.

Hele heatet blev livestreamet på Super GT Danmarks YouTube-kanal, og du kan se det her. Gør det! Det er virkelig godt og underholdende ræs.

I Arion-klassen blev løbet vundet af Steffen Hansen med Asger Thierry på en andenplads og mig på en tredjeplads.

Vinderen i Seven – og hurtigste bil overordnet var Carsten Lauridsen.

I heat 2 gik det godt, til det ikke gik længere.

Til startopstillngen i sidste heat vender vi de 10 forreste om, så de langsomste i heat 1 starter forrest, mens de hurtigste starter bagerst. For mig betød det dog bare, at jeg igen skulle starte på position 5. Foran mig havde jeg Kurt Jepsen i Arion nr. 320 og Kim Sunesen i 201, mens Asger Thierry i 204 og Steffen Hansen i 209 lå lige bag mig. Så jeg skulle frem i feltet og forsvare mig bagud.

Desværre blev det igen en dårlig start, så konkurrenterne strøg forbi mig. Så var det tilbage til samme procedure som sidst: Bid tænderne sammen og ryk op i feltet.

Efter en del omgange fik jeg kørt mig op til Asger Thierry, der lå som nummer 3 af Arion-bilerne. I indgangen til Big Mag fik jeg taget inderbanen og holdt på, så jeg relativt nemt kunne komme forbi.

Så startede jagten på Kim Sunesen foran. Selv om jeg generelt var hurtigere tog det noget tid at få halet de mange, mistede meter ind, men jeg var godt på vej, da uheldet ramte på omgang 8. På vej ud af svinget til langsiden begyndte motoren at klage og et kort øjeblik efter stod der tyk, sort røg ud. Det var tydeligvis olierøg.

Jeg valgte ikke at stoppe på banen, men bare at slippe gassen og trille ind til pit, hvor vi konstaterede, at pakningen til ventildækslet var røget, så motoren havde smidt alt olien ud. Nu krydser jeg bare fingre for, at jeg ikke holdt den i gang så længe, så den er brændt helt sammen. De Honda Fireblade-motorer, vi kører med, er ikke bare dyre, de er også ualmindeligt svære at få fingre i.

Her er min onboardvideo fra heat 2:

Heatet blev også livestreamet, så du kan se det her: Igen – gør det, det er væsentligt mere underholdende at F1-løbet i Baku, der blev kørt samme dag. Spol frem til 3:55,11

Plads nummer 1 i Arion gik til Steffen Hansen, mens Kim Sunesen og Asger Thierry kom på en anden- og tredjeplads. Steffen Hansen var også hurtigste kører i hele feltet.

I Seven-klassen blev løbet vundet af Carsten Lauridsen

Hvad så nu?

Som det ser ud lige nu, er dette det eneste løb, jeg får kørt i 2023 – medmindre jeg selvfølgelig drikker 2500 kasser øl og er ædru nok til at gå ned efter panten. Blot til info svarer det til 1.100 liter ren alkohol eller det, som Lars Løkke Rasmussen kalder, “en fyraftensgibbernakker.”

Related posts