BRUUUUMMM, BRAPBRAPBRABBRAP! ”Fuck! Ikke igen!”, har du sikkert tænkt, når endnu en knoslæbende mundånder sidder sammenkrøbet bag de tonede ruder på sin sænkede BMW og hamrer den ned ad Istedgade, så barnelig og forbandelser sprøjter til alle sider.
Du har måske endda ønsket, at køreren skulle skride ad helvede til. Men ved du egentlig, hvor dét er?
Nu har du muligheden for at opleve det på en festlig og fornøjelig tur rundt i det danske og svenske sommerland til Vbro Racings løb i foråret og sommeren. Du kommer helvedes langt væk, men jeg kan love dig, at jeg også tager mig satans godt af dig, så det er hele turen værd.
Her har jeg derfor samlet en lille guide til dig, der vil ud at se lidt godt race og måske også snuse til lidt lokalkolorit.
Løbsweekenden og hvorfor du skal være der om søndagen
For mig varer løbsweekenden fredag, lørdag og søndag. Fredag tager jeg afsted, jeg hjælper til med at stille telt op og læsse biler af og jeg får min bil og mit udstyr igennem teknisk kontrol.
Lørdag kører vi træning og tidtagning, og først søndag går det løs med de gældende løb. Det er også her, at banerne ruller hele det røde tæppe ud for gæsterne med åbne madboder og en pensionist, som tjekker, om du har købt adgangsbillet til tribunen.
Det er dog ikke altid, at løbene er sådan skruet sammen. Nogle – som Night Race i september – har et andet program, og andre gange går der koks i planlægningen, så vi kører både tidtagning og løb samme dag. Men generelt er det altså sådan, at vil du se race så kom søndag. Vil du bare have en god dag på banen og se lidt fede biler så kom lørdag.
I maj åbner festen i Sønderjylland
I skrivende stund er der 32 dage, 18 timer, 12 minutter og 14 sekunder til, at sæsonen starter på Padborg Park til løbsweekenden 7-8 maj.
Måske ringer navnet Padborg en klokke og rimer på billige pilsnere og Pisang Ambon? I så fald er du ikke helt galt afmarcheret. Det er kun fordi, at kroen lukkede tidligt på afstemningsdagen, at Padborg lige præcist fik sneget sig over på den danske side af grænsen i 1920. Tænk på det som en slags dyrt Tyskland med velfungerende internet og et sprog, du kan forstå. Sådan da.
Selve banen, Padborg Park, ligger 10 kilometer uden for byen. Det er Danmarks nok travleste bane, fordi den er mindst belastet af emsige naboer med støjklager, men onde tunger kalder også Fladborg Park for Danmarks kedeligste. Som kører er jeg ikke helt enig. Jo, den er flad som en pandekage, men det er den bane, jeg oftest klarer mig bedst på og dele af den er teknisk svær at være rigtig hurtig på.
Som tilskuer må jeg dog give kritikerne ret. Du finder hverken en bod med dampede dumplings eller en fyr med cykelstyroverskæg, der serverer skinny latte på havremælk. Til gengæld er ringriderpøllerne gode, når ellers banens grill har åben.
Billetterne køber du her. Hvis du er der søndag, er det kloge valg at doble op og tilkøbe tribuneadgang.
Jeg overnatter selv oftest på Motel Lyren, der ud over en udsigt til Uno-X tanken og rundkørslen kan byde på underholdende baggrundsmuzak fra E45 og vanvittigt varme – men billige – værelser.
Protip: Overnat på billige Hotel am Fjord i Flensborg, skyl en steak ned med en pilsner på Börsenkeller og spis Matjes mit Pellkartoffeln, Speck und Zwiebeln på Hafenküche. Tænk på det som en slags bedre og billigere Padborg med virkeligt ringe internet og et sprog, du ikke rigtigt kan forstå. Sådan da.
Sidst i maj går turen til Djursland
Ring Djursland er alles favorit og vært for årets andet løb den 28-29. maj. Den lille kuperede og snoede bane ligger og hyggeputter sig kønt og grønt midt på Djursland, der vel bedst kan beskrives som Jyllands Lolland-Falster bare med bakker.
Jeg hader den. Eller nej, det er for meget sagt. Men jeg har været forfulgt af uheld på Ring Djursland, og jeg sætter ikke særligt gode tider på banen.
Det burde ellers være nemt nok. Med kun 3 højresving og 1 venstresving, er der jo ikke så meget, der kan gå galt, men det betyder også, at hvert eneste sving skal køres helt perfekt for at sætte de gode omgange, og det er endnu ikke lykkedes for mig.
Banen har ikke meget at byde på, når det gælder lidt forkælelse til publikum. Også her skal du kigge langt efter en paneret halloumiburger med spidskål og tomatsalsa eller en dampet bao med braiseret flæsk, pickles, peanuts og cilantro, men der ér en pølsebod og de serverer også øl, så hvad vil du mere?
Hvis du er som mig, vil du hellere have hovedet i klemme i en dør end at køre på motorvejen hen over Fyn. Så husk at booke dine billetter til Molslinjen i rigtig god tid – så er de nemlig til at betale. Husk også at smøre en madpakke, da Molslinjen stadig holder det gode gamle DSB-færgemotto i hævd: Færgemad skal være sygt dyrt og dårligt.
Jeg er begyndt at overnatte på meget billige Djurs Housing i midten af ingenting og blandt østeuropæiske håndværkere og andre gæster, hvor din blanding af nysgerrighed på deres vegne kun bliver opvejet af din angst for at få noget at vide, som du helst ikke vil kende til.
Billetterne køber du her. Kommer du om søndagen, skal du have billetten til depot og publikumsside til 160 kroner. Regner det, bliver du også glad for tribunebilletten, så du ikke skal tæve helt over til tilskuerområdet og sidde på en våd og glat græsskråning.
Protip: Vil du bo lidt bedre så book dig ind på Kystvejens Konferencecenter i Grenå og brug lidt tid på at slappe af i spidsen af Danmarks næse. Desværre er Brobaren lukket, men tager du selv lidt øl med og sætter dig i noget gammelt skrald nede på havnen, er det næsten lige som at være der. Til børnene og de barnlige sjæle ligger Kattegatcenteret lige rundt om hjørnet, og efter en god gåtur langs Grenåen og den usandsynligt navngivne Åboulevarden byder Meineche’s på ganske god mad.
Juni byder på løb i baghaven
På et eller andet tidspunkt kommer sommerferien jo desværre, og det betyder, at alt race bliver sat på en pause. Før det er der dog ét løb tilbage. Endda et interessant et af slagsen og kun et slasket håndledskast væk fra Vesterbro.
Det er Sturup Raceway i Sverige, der lægger asfalt til den 11-12 juni. Banen ligger klos op ad Malmø Lufthavn, og ifølge deres hjemmeside kun 45 minutter fra København. Så har de heller ikke regnet den tid med, der går med at få udskrevet en fartbøde, hvis dén tidsangivelse skal være realistisk.
Fra Vesterbro til Sturup Raceway tager det ca. en time af stadigt mindre og krøllede veje i et smukkere og smukkere svensk landskab. Det er flere år siden, jeg har kørt på banen, så jeg kan ikke fortælle dig meget mere om den end, at den ifølge hjemmesiden er ”mycket utmananda”. Jeg har ingen anelse om, hvad det betyder, og jeg har en svag mistanke om, at svensken måske heller ikke selv altid forstår de løjerlige lyde, de siger til hinanden, men jeg tænker, at det lyder lækkert.
Desværre ved jeg heller ikke noget om forholdene for publikum. Jeg gætter dog på, at man altid kan få en pølse med hvidkål eller en gang kartoffelmos med flere pølser.
Gode råd til overnatninger har jeg heller ikke. Sidst jeg var der, boede jeg i noget bed’n’breakfast langt pokker i vold, så denne gang har jeg tænkt mig at pendle frem og tilbage mellem banen og Vesterbro.
For at det ikke skal være løgn, kan jeg heller ikke fortælle dig, hvor du egentlig køber billetter. Men bare roligt. Alt det skal der nok blive styr på. Lige nu skal du bare vide, at Sturup Raceway er en fantastisk bane at køre på, at den ligger et kort smut fra Enghave Plads, og at svenskerne plejer at være rigtig gode til gæstfrihed og publikumspleje.
Protip: Er der pizza på menuen, og bliver du spurgt om du vil have hvidkål på, så gør som Nancy Reagan. Just say no.
Løbene efter sommerferien
Når vi alle er kommet hjem fra Ikast eller Italien, er der tre løb tilbage. Det går tilbage til både Ring Djursland og Padborg Park og hele sæsonen slutter på Jyllandsringen tæt på den charmerende landsby Silkeborg, hvor du blandt andet kan komme ud at sejle i gadekærret.