Du kender dem: de der dage, hvor alt går galt. Du står ud af sengen og træder direkte ud på Carlos – din kones mops, der har en eller anden form for hudsygdom og er blind på begge øjne.
Da du kommer på arbejde, serverer kantinen chokoladekage. Men den er glutenfri og derfor tør som en skorpions røv i Sahara.
Endelig hjemme, efter at hængt i kø på Køge Bugt-motorvejen i 1 time, møder du den nye nabo. Han præsenterer sig som Belzebub; trommeslager nummer 3 i Painful Death Metal-bandet Zombie Riders of Destruction, der på søndag sætter øvelokale op i carporten og spiller til de har åbnet porten til helvede. I din baghave.
Det passer dig bare rigtig dårligt, for søndag er der F1-løb i den russiske diktaturstat, og for en gangs skyld er den her sæson jo spændende.
Måske er du bare verdens mest uheldige mand?
Men nej, den titel går officielt til Frane Selak. Han har været igennem en togulykke, et flystyrt, to busulykker, og tre biluheld hvoraf et førte til et styrt ned ad en bjergside.
Én ulykke kommer som bekendt sjældent alene. Sådan var det også for mig, da vi lørdag den 18. september kørte andensidste runde i Arion Racing Championship på Ring Djursland.
Normalt går jeg sådan helt pedantisk træning, tidtagning og de to heats igennem og væver side op og side ned linjer, undskyldninger, omgangstider og alt det, jeg kan lære. Den her lørdag kan opsummeres meget kort:
Træningen var begivenhedsløs, i tidtagningen udgik jeg med ild i bagbremserne, i heat 1 udgik jeg med skæve bremseskiver og i heat 2 udgik jeg med en knækket styrepind til gearstangen. Og, nåja, så var der også lige koblingsproblemer undervejs.
Med andre ord var det bare ikke min dag, og når jeg endelig var ude på banen uden problemer, fik jeg aldrig fart nok i bilen. Min teori? Ring Djursland er simpelthen anlagt på en gammel indiansk gravplads. Hvor mange gange skal folk læse Stephen King’s “Dyrekirkegården”, før de forstår, at der skal hensyn til den slags i lokalplanen?
Men altså, Frane Selak – du ved, verdens mest uheldige mand, overlevede 7 ulykker, hvor i alt 40 andre omkom, og i midt 00’erne vandt han over 1 million dollars i lotto. Så jeg regner med, at det hele vender og ser frem til afslutningsløbet på Jyllandsringen første weekend af oktober.
Videoer
Du kan se et sammendrag af nedturene her og “hele” heat 2 ligger også her:
Resultaterne
Søren Hvam vandt 1. heat i Arion nr. 201 og 2. heat blev vundet af Asger Thierry, der havde været flyvende hele dagen i Arion nr. 204.
Hos Seven Racing, som vi kører sammen med, gik førstepladsen i begge heat til Carsten Lauridsen i bil nr. 101. Han kan derfor allerede inden det sidste løb kalde sig danmarksmester. Stort tillykke herfra.