En sjetteplads i solen på Ring Djursland

Første løb efter sommerpausen var den 4-5. september på Ring Djursland. En varm sensommersol og løftede coronarestriktioner gjorde det til en rigtig god weekend, selvom jeg aldrig fik fart nok i bilen.

Et uheld i tidtagningen

Træningen om lørdagen havde været relativt begivenhedsløs. Jeg brugte lidt tid på at føle mig tilrette i bilen igen efter den lange sommerferie, og var ikke synderligt bekymret over, at jeg tidsmæssigt lå 1,3 sekund pr. omgang bag min nærmeste konkurrent, Thierry i vogn 204.

Han var lynende hurtig på Ring Djursland sidste år, og jeg vidste, at det ville blive svært at komme i nærheden af mig.

Så da jeg kørte ud til tidtagning håbede jeg at hente måske i bedste fald et sekunds forbedring. Men jeg fik aldrig fart nok i bilen. Det var især udgangen af svinget før pitlangsiden, jeg aldrig blev glad for. Bilen understyrede på vej ud, så jeg kom for langsomt på gassen, og sådan blev det ved resten af weekenden.

Sidst i tidtagningen forsøgte jeg at trykke lidt for meget til den i udgangen af det bagerste sving på banen. Bagenden skred ud i en ren kørerfejl, og jeg ramte barrieren, som du kan se her:

Heldigvis undgik både olie- og vandkøleren lige netop at blive ramt og skaderne var begrænset til splitteren og karrosseriet. Godt redningsarbejde fra mekanikerne fra Arion Racing Scandinavia fik bilen klar igen til søndagens to gældende heats.

En smadret splitter og glasfiberskader.
En smadret splitter og glasfiberskader.

P6 som dagens bedste resultat

Mine dårlige udgange til de to langsider på banen gjorde, at jeg aldrig fik sat gode omgangstider. I svingene kunne jeg oftest holde på, og i nedbremsningerne kunne jeg vinde et par meter, men fordi forhjulene skred i de hurtige kurver, kom jeg konsekvent for sent på gassen.

Det kan ses i forskellen på tophastighederne, hvor jeg var 2,5 km/t langsommere end hurtigste Arion S2. Det lyder ikke af meget, men ned ad langsiderne bliver det hurtigt til 1-1,5 tabte sekunder.

Desværre fik jeg ikke tændt kameraet til heat 1 og løbsledelsen var ikke meget for at køre heatet om, men her en video af hele heat 2, hvor jeg har min karrieres allerførste tyvstart. Det gjorde, at jeg tabte momentum i starten og måtte tage en strafbane, som satte mig langt tilbage. Alligevel fik jeg kørt nogle pladser op og endte på en samlet 6. plads, der var weekendens bedste resultat. Du kan se det hele her:

Den 18. september er vi tilbage på Ring Djursland. Mit mål er at få pillet et sekund af min tid, så jeg håber på godt vejr og uheldsfrit race.

Related posts